برنامه کره شمالی برای پرتاب موشک ماهواره‌بر محکوم شد
نوشته شده توسط : abbuse
موشک کره شمالی

شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را از آزمایش موشکی منع کرده است

برنامه کره شمالی برای پرتاب موشک ماهواره‌بر برد بلند از سوی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی محکوم شده است.

روز جمعه، ۲۶ اسفند (۱۶ مارس)، دولت کره شمالی اعلام کرد که به منظور بزرگداشت یکصدمین سالگرد تولد کیم این سونگ، پایه گذار جمهوری خلق کره و پدر بزرگ کیم جونگ اون، رهبر کنونی این کشور، در نظر دارد ماهواره را توسط یک فروند موشک برد بلند به مدار زمین پرتاب کند.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفته است که این موشک بین روزهای ۱۲ تا ۱۶ آوریل به فضا پرتاب خواهد شد.

در پی پخش این خبر، وزارت خارجه ایالات متحده این اقدام کره شمالی را مغایر توافقنامه اخیر دو کشور دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

براساس توافقی که دو هفته پیش بین ایالات متحده و کره شمالی به دست آمد، دولت کره شمالی موافقت کرد که در برابر دریافت کمک های وسیع غذایی از آمریکا، برنامه آزمایش موشک های برد بلند خود را به حالت تعلیق در آورد.

کره شمالی با مشکلات شدید اقتصادی و از جمله قحطی مواجه است که گفته می شود هزاران تن از مردم این کشور را گرفتار گرسنگی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از دولت کره شمالی به خاطر زیر پا گذاشتن توافقی که تنها شانزده روز پیش به دست آمد، پرتاب موشک برد بلند از سوی کره شمالی را اقدامی "بسیار تحریک آمیز" توصیف کرده است.

روز ۲۶ فوریه، آمریکا و کره شمالی دستیابی به توافقنامه ای را اعلام کردند که بر اساس آن، دولت کره شمالی متعهد شد که برنامه غنی سازی اورانیوم خود را نیز متوقف کند.

کیم جونگ اون

توافق کره شمالی با آمریکا به نشانه ای از احتمال تغییر در سیاست خارجی دولت کیم جونگ اون تعبیر شده بود

اعلام توافق دو طرف باعث شد تا برخی از ناظران نسبت به کاهش تنش در روابط خارجی دولت کره شمالی ابراز امیدواری کرده و این تغییر جهت را نشانه ای از تمایل کیم جونگ ایل، رهبر جدید آن کشور به بهبود روابط با غرب بدانند.

کیم جونگ اون پس از درگذشت پدرش، کیم جونگ ایل، در ماه دسامبر به جانشینی او رسید و رهبری کره شمالی را در دست گرفت.

تصمیم دولت کره شمالی برای پرتاب موشک برد بلند عملا به منزله لغو توافقنامه با آمریکاست که براساس آن، قرار بود ایالات متحده هر سال دویست و چهل هزار تن مواد غذایی را به طور رایگان در اختیار آن کشور قرار دهد.

آخرین باری که کره شمالی یک موشک برد بلند را به فضا پرتاب کرد در آوریل ۲۰۰۹ بود که این اقدام از سوی شورای امنیت محکوم و به وضع تحریم های بین‌المللی گسترده تر علیه کره شمالی منجر شد.

در آن زمان نیز منابع کره شمالی گفتند که ماهواره ای را به فضا پرتاب کرده اند.

دولت کره شمالی همواره تاکید کرده که ماهواره هایی را که به فضا پرتاب می کند منحصرا دارای هدف های صلح آمیز است و ماموریت آنها انجام تحقیقات علمی است.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را از انجام آزمایش های اتمی و هرگونه آزمایشی که در آن از فن آوری موشکی استفاده شده باشد منع کرده است.

ژاپن نیز نسبت به تصمیم کره شمالی برای پرتاب موشک بردبلند به شدت اعتراض کرده است.

در آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۰۹، موشک پرتاب شده از داخل آن کشور از حریم فضایی ژاپن عبور کرد و باعث نگرانی مقامات آن کشور شد.

کره جنوبی هم تصمیم اخیر کره شمالی را "جدی و تحریک آمیز" و مغایر قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده است.





:: برچسب‌ها: سبز , تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: